עובדים עלינו בעיניים וגונבים לנו את הפרנסה

אני מזועזעת, נגעלת ונחרדת מ"עולם התקשורת" שלנו. חוסר הכבוד למקצוע, לקולגות, הצפצוף הבוטה על כללי האתיקה. על מה אני פאקינג מדברת, תהיתם? ובכן, כולכם כבר יודעים שאני כותבת מזה שנים (מהיותי ביצית בערך) ומכיוון שרב השנים עבדתי במגזין פרטי, לא נחשפתי לכל החרא המבעבע של התעשייה. נהנתי לי במושבי הקט, עסקתי בדבר שאני אוהבת, והקפדתי כמו סרגל- להיות ישרה ונאמנה עם קוראיי. כשגדלתי ונחשפתי "לעולם האמיתי" גיליתי עולם מלא אינטרסים מגעילים. נכון, בוודאי תגידו לעצמכם כעת שעולם כמנהגו נוהג- ואינטרסים יש בכל מקום, וזה אחלה ונהדר כל זמן שאינטרסים אלו לא פוגעים באנשים ובפרנסתם.
נפגשתי עם חברה טובה לקפה (טוב נו, דיאט קוק) וקיסקסנו על הא ודה עד שהיא סיפרה לי כי פוטרה היום מעבודתה. הבחורה, עיתונאית מזה שנים רבות, כותבת (או יותר נכון כתבה) באתר אינטרנט ידוע. הגברת קיבלה מייל מעורך האתר המסביר כי הוא נאלץ לסיים את ההתקשרות ביניהם כיוון שאינו זקוק עוד לשירותיה. עד כאן- הכל טוב. אממה, החמוד ציין כי אינו זקוק לשירותיה כיוון שסגר דילים עם משרדי יחסי ציבור שישלמו לו עבור כל ידיעה או אייטם שיפרסם תחת שם כתב שלו. באמת???
מצב העיתונאים בארץ גם ככה עגום- המשכורות הינן משכורות רעב, לרוב העיתונאים אין זכויות כיוון שהם הוגלו לקטגוריית הפרילאנסים, ועכשיו גם את המעט פרנסה המסכנה גונבים היחצנים?!
עורך האתר הציע לחברתי לכתוב בנושאים אחרים בתשלום עתק של 0 שקלים לכתבה. ולא, לא טעיתי- 0 שקלים לכתבה!
עוד ראוי לציין שבניגוד לחוק אין שום סימן או איזכור שהכתבות המשולמות אותן מעלה העורך לאתר הינן מדור פרסומי, אלא עוד כתוב קרדיט מערכת!
תופעת היחצנים שהופכים לעיתונאים, סטייליסטים, צלמים ומה לא תקפה את התעשייה כחיידק טורף המאיים להשמיד כל אתיקה שהיא. משרדי יחסי ציבור סגרו כבר מזמן דילים עם עיתונאים אם זה לגבי כתבות בתשלום ואם לגבי הפקות שמשרדי היח"צ מארגנים ללקוחותיהן- ואילו העיתונאים מפרסמים אותם. על מנת שלא יראה חשוד, מתחת לצילומים מופיעים קרדיטים לצלם, לסטייליסט, למאפר ולמעצב השיער, אך מבדיקה קצרה מגלים כי כל אחד מהתפקידים אוייש על ידי תקציבאית יח"צ מהמשרד שמשרת את הלקוחות המצולמים.
אז אני שואלת מה הגבול? היחצנים גונבים כסף מסטייליסטים, מצלמים, ממאפרים, ממעצבי שיער ומעיתונאים.
לימודי יחסי ציבור הם אינם לימודי עיתונאות או סטיילינג. הכיצד לא קמה עמותת העיתונאים וממגרת את המגיפה?
כיצד אנשים יכולים לקרוא לעצמם עיתונאים כאשר הם מקבלים תשלום מיחצנים לפרסום כתבה?
גם אני כעיתונאית וכסטייליסטית נעזרת במשרדי יחסי ציבור בעבודתי; אני נעזרת בתמונות של לקוחותיהם, הם מיידעים אותי על לקוחות חדשים שלהם ומעדכנים אותי בחומרים. עם זאת, כל מה שאני מחליטה לפרסם נכון לשיקולי ולמוחי הבריא- ולא פעם חטפתי צעקות מיחצנים כאשר פירסמתי משהו שלילי על מוצר שהם מקדמים או שהחלטתי לא לפרסם כלל. מעולם לא פירסמתי כתבה שיחצן שלח לי בתמורה לתשלום. אני חושבת שראוי וכדאי לכל אחד להתמקד בתפקיד שלו, לכבד את האחר ובמיוחד לכבד את הקוראים- כי בסופו של יום אותם אתרים שסוגרים דילים עם היחצנים מזלזלים בקוראים שלהם, ובדיוק כמו מי שמשחק באש- גם הם בסוף ישרפו.
ולסיום, "עיתונאים" יקרים- התביישו לכם! אני מקווה (ואני כותבת זאת כקוראת ולא כ"קולגה") שקריירת העיתונות שלכם תסתיים בהקדם.

* למען שמם הטוב (?) של משרדי יחסי הציבור; מדובר בארבעה משרדים ספציפים שאני נתקלתי בדילים שהם סוגרים. אין במטרת פוסט זה להכפיש או לפגוע באף אחד, אלא להאיר את עיניהם של הקוראים שמוזנים במידע כוזב- כגון כתבה מפרגנת שבסופו של יום היא מודעה שנרכשה בתשלום.


13 תגובות:

  1. מזועזעת מהקלות הבלתי נסבלת של הפרסום! בתור מי שנפגעת מכך באופן ישיר, אני בעד המאבק

    השבמחק
  2. פשוט מרתיח ומכעיס
    זה אכן זלזול בקוראים ובמקצוע העיתונות שאמור לסקר ולבקר והופך למתרפס ומוכר עצמו בזול.

    השבמחק
  3. זלזול בקוראים!! ובמקצוע החשוב ששמו עיתונות

    השבמחק
  4. נראה שהגלגל התהפך וכיום משרדי יחסי הציבור הם השולטים בשוק התקשורת. הקלות בה היחצנים מעבירים כתבות שלמות תחת שמות בדויים היא לא נתפסת ואיפה נמצא הרגולטור?
    לשכת העיתונות צריכה להרים את הכפפה ולפקח על מערכת היחסים הסבוכה שנוצרה בין העיתונאים ליחצנים. מצחיק לראות איך היחצנים גוערים על העיתונאים כאשר הם לא עושים כרמונם. ראוי שהעיתונאים יחזרו לעשות את עבודתם ויסתמכו פחות על היחצנים. אך, ברגע שהפכנו עצלנים, אין לנו להלין אלא על עצמנו! הגיע הזמן שניקח בחזרה את הכוח!

    השבמחק
  5. מה שיפה זה שאח"כ עיתונאים לא מוכנים להיראות בחברת בלוגרים כי אנחנו לא מספיק טובים.

    השבמחק
  6. הבינוניות שולטת וחבל. כמה חבל שגם מרבית קהל הקוראים טרם שם לב לבלופים שמאכילים אותנו מדי יום... ומה נגיד על כל תחום החינוך במדינה? יוצא בדיוק מאותה נקודה מבישה- וזה גם בטח מסביר את השורה השנייה שלי כאן..
    אולי כשפתאום יהיה חוסר עצום בכישרון וביצירתיות מישהו יבין שעשו כאן טעות ענקית. מקווה שזה לא יהיה מאוחר מדי

    השבמחק
  7. נעלולה אני לא חושבת שראוי כלל וכלל להתייחס להומואית שאמרה את זה. יש מקום לכולם בתעשיית התקשורת- ובלוגרים הם חלק נכבד מתעשייה זו. אני מזועזעת מהיחס של משרדי יחסי הציבור והתנהלותם, ומעורכים מסויימים שלא למדו שנייה בחייהם כתיבה עיתונאית או חלילה תואר בתקשורת, שיוצרים דילים לרווחת כיסם הפרטי על חשבון אנשי מקצוע מיומנים. שלא לדבר שהזנו (מהמילה זנות) את המקצוע, ובעוד שבעבר שילמו בכבוד על כתבות, היום במקרה הטוב משלמים שקל וחצי ומחייבים קבוצה גדולה של אנשי מקצוע ועיתונאים למצוא מקור פרנסה אחר. מה יותר נמוך מיחצן שמשלם לעורך אתר 100 שקלים על כל קומוניקט שיתפרסם???? זה גזר דין מוות לעולם התקשורת- וחבל!!!

    השבמחק
  8. היי, טוק טוק, יש גם כמה יחצנים הוגנים, ישרים ונאמנים לאתיקה המקצועית. לא לשכוח שיש גם צד שני למשוואה, כמו שיש מי שנותן שוחד יש מי שלוקח והפשע הוא פשע משני הצדדים ואולי אף חמור יותר מצד מקבל השוחד.

    השבמחק
  9. תראי, יש מגמתיות הולכת וגוברת לפרסם יח"צ. זה קורה בכל עיתון, בלוג, אתר. כולנו יודעים שכולם מרוויחים מזה בצורה כזו או אחרת. כולנו גם ננזפים מזה כשאנחנו לא מפרסמים או מפרסמים משהו רע.

    לי היה מקרה שנזפו בי מהיח"צ על כתבה שעלתה בonlife בעניין נעלי מליסה. סה"כ הבעתי את דעתי. האיומים והתכנים שקיבלתי למייל היו חסרי פרופורציה לחלוטין.

    יש משרדי יח"צ שממש מכשירים את היחצנים שלהם כסטייליסטים/מעצבי שיער ומאפרים. זה נורא לגיטימי בעיני (כמו דנה פרימן - סטייליסטית) מצד שני, זה לא מאוד תורם לפרנסה שלי או של כל אחד אחר שעוסק במקצוע.

    חפרתי...

    השבמחק
  10. גברת אנונימי-טוק טוק; על כן כתבתי במפורש שאני מדברת על כמה ספציפיים ועל עורכים. אני חושבת שצריך לכבד את המקצועות השונים ושכל אחד יעסוק במקצוע שלו. לא צריך להיות שוחד משום כיוון. העיתונות צריכה להישאר חופשית ונטולת אינטרסים, ויש לאפשר לנו לכתוב את דעתנו הטובה או הרעה מבלי לחשוש. אין שום סיבה שבעולם שתקציבאית תהפוך לרגע למאפרת (ובינינו היחצנית הזו לא מאפרת בשיט ולא הוכשרה לכך) ותגנוב עבודה לאחרים המתפרנסים מהמקצוע- רק כדי לקדם את הלקוח שלהן. משרד שלא יודע ליחצן את לקוחותיו כראוי הוא משרד שעדיף שיסגר עכשיו. יש מספיק תקציבאיות מוכשרות שיודעות מה תפקידן ועושות את זה כראוי מבלי לגנוב פרנסה מאחרים. זה לא אתי גם ליחצן וגם לכתוב- אלו שני תחומים מנוגדים ויש לשמור על ההפרדה בינהם למען הקוראים. אין שום תירוץ בעולם שיחצן ישלם לעורך כסף בשביל לפרסם לו קומוניקט- זה גם לא ראוי וזה גם מוזיל ופוגע בפרנסה של אנשי מקצוע, וגם בסופו של דבר זה לפרסם שקר אחד גדול ולהאכיל בו את הקוראים. זה ההבדל בין יח"צ לפרסום- וראוי שישאר הבדל.... כל עירוב של כסף בין יחצ לעיתונאים זה מעשה שפל ואסור.

    השבמחק
  11. בתור בוגר מכללה לתקשורת חוויתי על בשרי את הקושי למצוא עבודה בכתיבה עיתונאית. אין לי ספק שלדברים המתוארים ישנו גם חלק לא קטן בקושי זה (ולציניקנים שביניכם, אז כן אני יודע לכתוב ואינני חסר כישוריי כתיבה לחלוטין). וכמו כן, גם אני מסכים עם הטענה כי לרוב האנשים (תקציבאיות ליתר דיוק) אין ולו חצי כישרון בכתיבה ועל כן לא פעם אנו רואים אייטמים מבישים ולא רלוונטיים. כולי תקווה שזוהי רק גחמה זמנית שתיעלם בקרוב מענף זה ומי שיבחר לעסוק במקצוע כעיתונאי יוכל להתפרנס מכך בכבוד.

    השבמחק
  12. שחיתות בתחומי עבודה זה לצערי משהו שצריך להסתגל אליו :/

    השבמחק